martes, 10 de enero de 2012

Competències digitals especifiques del mestre en relació a la tecnologia.

COMPETÈNCIA DIGITAL : Conjunt de coneixements que ha de tenir un mestre relacionades amb l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC).
- Es demanen unes competències o altres segons l’etapa en la que el docent estigui i exerceixi.

- Si la competència digital s’adquireix, parlem d’alfabetització digital. Si es desconeixen les competències i per tant, no s’han adquirit, parlem d’analfabetisme digital.

A la universitat la incorporació de les TIC és molt important, ja que és una eina d’aprenentatge. Podem trobar avantatges per a alumnes – Permet la gestió de la informació, la comunicació i el fet de treballar en col•lectiu – i per a mestres – Mètode d’ensenyament i eina de treball - .

• Cal que els docents actualitzin contínuament la seva formació en competències perquè la tecnologia és quelcom dinàmic. Per tant, el mestre haurà d’anar formant-se contínuament en el coneixement de eines i recursos tecnològics.

És important que tant estudiants com docents aprenguin a utilitzar les TIC amb eficàcia. Les TIC, poden ajudar als estudiants a adquirir les capacitats necessàries per a poder:

-Ser competents alhora d’utilitzar les TIC.
-Buscar, analitzar i avaluar la informació.
-Solucionar problemes i prendre decisions.
-Ser creatius i eficaços amb les eines que se’ns proporcionen.
-Saber comunicar, col•laborar, produir i publicar.
-Ser uns ciutadans informats, responsables i capaços de contribuir en la societat.

La figura del docent juga un paper molt important, perquè és el que ens ajuda a adquirir les capacitats que podem extreure de les TIC. A més, és l’encarregat de dissenyar activitats a través de les quals l’estudiant haurà d’aprendre. Per tal de que el docent i el futur docent és pugi formar correctament trobem molts cursos i programes que els preparen per:

-Poder oferir als estudiants coneixements reforçats en les TIC.
-Saber utilitzar-les.
-Saber com poden contribuir en l’estudiant, és a dir, saber quines avantatges comporten.
Per tant, totes les escoles han de contar amb la figura d’un docent que tingui les competències i recursos necessaris en la matèria de TIC.

Cal destacar la UNESCO com a document oficial que mostra quines haurien de ser les competències mínimes TIC dels docents. La finalitat que te la UNESCO es pot mirar des de tres punts de vista:

• Incrementar la comprensió tecnològica dels estudiants i ciutadans per donar força laboral integrant les competències TIC en els plans d’estudis. ( Punt de vista des de les nocions bàsiques de la tecnologia ) .
• Incrementar les capacitats dels estudiants i ciutadans i utilitzar els coneixements a fi de donar valor a la societat i a la economia i aplicar-los com a alternativa per a resoldre problemes.( Punt de vista des de l’aprofundiment del coneixement ) .
• Augmentar les capacitats dels estudiants i ciutadans per donar força laboral innovant i produint nous coneixements. (Punt de vista des de la creació de coneixements ) .

COMPETÈNCIES UNESCO

• Nocions bàsiques de la tecnologia. (MESTRE)

- PEDAGOGIA. Cal integrar les TICs a les aules. Saber com, quan i a on fer-les servir i utilitzar-les per a dissenyar activitats i presentacions.
- PRÀCTICA I FORMACIÓ PROFESSIONAL. Tenir alfabetització digital ( habilitats i recursos necessaris per a poder adquirir coneixements complementaris que contribueixin al desenvolupament personal ) . Molts professors no saben utilitzar correctament o no troben la funcionalitat de les noves tecnologies.
- PLA D’ESTUDIS. Cal tenir coneixements sòlids del pla d’estudis i del sistema d’avaluació de les seves assignatures i tenir la capacitat d’integrar les TIC en els estudiants.
- ORGANITZACIÓ i ADMINISTRACIÓ. Tenir la capacitat d’utilitzar les TIC durant les activitats realitzades en tot el conjunt de classe, en petit grup i individualment. A més, cal garantir un accés equitatiu a les TIC, ja que no totes les escoles disposen de les eines necessàries i tothom ha de poder manipular i treballar amb els ordinadors.
- UTILITZACIÓ DE LES TIC. Conèixer el funcionament bàsic del Hardware /maquinari ( pantalla, ratolí...) i del Software/programari ( navegador d’Internet, programa de comunicació, presentador multimèdia i diferents aplicacions ja siguin d’activitat, de gestió... ) i saber quan com i a on utilitzar-les.

• Aprofundiment del coneixement. ( MESTRE – ALUMNE)

- PEDAGOGIA. Poder solucionar problemes complexes, saber estructurar la feina, comprendre-la i col•laborar.
- PRÀCTICA I FORMACIÓ PROFESSIONAL. Crear projectes complexes, col•laborar i compartir i comunicar amb altres docents i fer ús de les xarxes per accedir a la informació amb el fi de respatller la formació professional. ( Concepte blogosfera = xarxa de recurs que consisteix en la creació d’un blog per parlar de qualsevol tema i així crear nous coneixements a través de la cerca d’informació)
- PLA D’ESTUDIS. Tenir un profund coneixement de la seva assignatura i tenir la capacitat de treballar-la de manera flexible i en diferents situacions, ja que no sempre hem de fer ús de les TIC, hem d’aprendre a compaginar-ho.
- ORGANITZACIÓ i ADMINISTRACIÓ. Ser capaços de generar ambients flexibles d’aprenentatge a les aules els quals s’han de centrar en l’estudiant i aplicar les TIC com a eina de creació i supervisió a fi d’incentivar la col•laboració.
- UTILITZACIÓ DE LES TIC. Conèixer una varietat d’aplicacions i eines específiques per utilitzar-les amb flexibilitat i en diferents situacions.


• Creació de coneixements. (MESTRES)

- PEDAGOGIA. Modelar processos d’aprenentatge i ajudar als estudiants perquè adquireixin i apliquin a diferents situacions les competències.
- PRÀCTICA I FORMACIÓ PROFESSIONAL. Mostrar voluntat per experimentar, innovar, aprendre i utilitzar les TIC amb la finalitat de crear comunitats professionals del coneixement.
- PLA D’ESTUDIS. Conèixer els processos cognitius, saber com aprenen els estudiants i entendre les dificultats amb les que ensopeguen.
- ORGANITZACIÓ i ADMINISTRACIÓ. Ser capaços de desenvolupar el paper del lideratge per poder-te enriquir tecnològicament.
- UTILITZACIÓ DE LES TIC. Tenir la capacitat de dissenyar comunitats de coneixement basades en les TIC i saber utilitzar les tecnologies per recolzar les habilitats de coneixement i aprenentatge dels estudiants.


No hay comentarios:

Publicar un comentario